Monday, July 1, 2019

Terapi Kuda / Equine Therapy for Autism




Pada 3 minggu lepas,kami ada terima satu mesej. 
Mesej yang kami tunggu2 selama ni. Actually benda ni dah apply sejak tahun lepas 2018, tunggu punya tunggu akhirnya dapat juga . 

Mesej apa benda tu? Actually mesej tu ialah tawaran yang mana Firoos telah dipilih untuk mengikuti sesi terapi kuda anjuran DBKL di Titiwangsa selama 8 sessi/ 2 bulan. Queue list agak panjang ye dan Alhamdulillah dapat juga.

Untuk iols daripada golongan sederhana bila dapat offer dan bantuan macam ni untuk Firoos, memang syukur sangat dan grab terus sebab terapi ni totally FOC daripada pihak DBKL sebagai usaha sama nak membantu dan bagi peluang pada mereka daripada golongan Orang Kelainan Upaya (OKU).

Apa saja peluang yang datang untuk kebaikan Firoos, memang aku grab je walaupun jarak dari rumah kami jauh iaitu Shah Alam ke KL. Demi anak, kami husband and wife memang sanggup buat apa saja.


Untuk mereka yang tak pasti apa itu terapi kuda, terapi kuda atau dalam bahasa Inggeris Equine Theraphy dan juga dikenali sebagai Equine-Assisted Therapy (EAT) ialah terapi yang mana dipercayai dapat merangsang sensori melalui menunggang kuda. Aktiviti menunggang kuda ini dikatakan dapat menarik perhatian golongan autism dan dapat mendorong dan memotivasikan golongan autism untuk terus terlibat/ engage dengan aktiviti. Seperti mana yang sedia maklum, pergaulan sosial golongan autism sangat terhad. 

Adanya terapi yang melibatkan aktiviti berkuda, sedikit sebanyak dapat membantu menggalakkan pergerakan fizikal, cara kerja, dan penggunaan emosi para penunggang. 



ihsan very well


Untuk pengetahuan semua, terapi kuda ini bukan untuk golongan autism sahaja tapi juga untuk mereka yang ada ADHD, Anxiety, Cerebral Palsy, Dementia, Depresi, terbantut perkembangan, down syndrom, mereka yang ada kecederaan  otak, masalah sikap, dan macam-macam lagi yang melibatkan masalah kesihatan mental.



Kuda dikatakan mempunyai sikap yang hampir sama dengan manusia dari segi social dan respon. Oleh itu, memudahkan para peserta terapi ada 'bond' dengan kuda. 


Menurut cikgu terapi Firoos masa taklimat, banyak respon/ feedback yang positif hasil daripada terapi kuda ni. Ada yang dari non verbal terus bercakap, ada yang behavior dari jadi tak boleh control terus lebih behave dan tenang,

ada yang jenis hyper jadi tenang dari sebelumnya, dan macam- macam lagi la. Jadi tak salah nak cuba selain pergi terapi yang ada. Macam Firoos sekarang dia pergi speech therapy dan occupational therapy. So tambah lagi satu terapi.


BTW, boleh tengok benefit dia lagi detail dekat gambar bawah ni untuk autism


ihsan pic dari google.




Di luar negara terapi kuda ni boleh dikatakan dah popular dan digunakan dengan meluas sebagai salah satu alternatif terapi untuk mereka yang mempunyai masalah kesihatan yang berkaitan dengan mental. Malaysia je baru nak start meluas tentang terapi kuda ni. sebenarnya bila google rupanya ada banyak lagi jenis terapi yang melibatkan binatang, ada terapi keldai la, terapi kuda padi, terapi anjing, eh macam- macam la. Terkesima jap. 


Di pusat kuda DBKL, Titiwangsa KL, bila dah dapat slot untuk terapi, durasi terapi adalah selama 8 minggu bersamaan 2 bulan.Setiap sessi adalah selama 45 minit.Memang ok sangat lah cuma nak tunggu giliran dapat tu la memang agak lama ye sebab ramai.


Untuk sesiapa yang saja-saja nak datang sini bukan untuk terapi pun ada juga.Sini sesiapa nak datang tunggang kuda dan naik kereta kuda, nak bawak anak-anak memang iols syorkan datang ke pusat kuda DBKL, Titiwangsa sebab harga tersangat la murah ya amat.




Harga dan waktu operasi....Ha murah kan?? 




Ok share sikit gambar Firoos time terapi kuda


Preparation sebelum mula terapi





Ok naik kuda






Sessi terapi



Dalam sessi terapi ni Firoos kena bangun dan berdiri atas kuda



Lepas tu sambil berdiri kena cakap " SAYA BOLEH!!"

Sessi terapi kuda ni selama 45 minit dan overall Firoos memang suka sangat dan tak ada cranky atau melt down langsung. Actually ada video. Tapi kena edit dulu. Takpe nanti dah siap edit kita paste balik and repost balik.

Oh lupa nak cakap, setiap sorang peserta dapat sekor kuda. Setiap orang akan dijaga, dikawal dan dibantu oleh 2 atau 3 abang DBKL. Memang tak perlu risau la. 

Kepada sesiapa yang berminat nak join terapi kuda di pusat kuda DBKL, Titiwangsa, KL boleh cepat- cepat ke kaunter pusat kuda DBKL di Titiwangsa untuk dapatkan borang. Untuk pendaftaran nanti memang kena isi borang dan dapatkan details macam cop dari doktor sebagai pengesahan. Bila semua dah lengkap kena pulangkan semula borang ke kaunter dan bermula la que anda. Nanti bila dah sampai giliran, pihak diorang akan contact korang.

Ok hope info ni bermanfaat untuk semua. 



jangan lupa like share, like dan comment page facebook bakery saya ye


dan facebook Tasneem Naturel Shah Alam & Klang

https://www.facebook.com/tasneemnaturelshahalamklang/


Ja matta kimasu!!!  






                       





No comments: